وبلاگ خبری ایسنا | به روز ترین اخبار ایران و جهان

اخبار به روز و مفید | بهترین وبلاگ خبری

وبلاگ خبری ایسنا | به روز ترین اخبار ایران و جهان

اخبار به روز و مفید | بهترین وبلاگ خبری

ایسنا نیوز، بهترین وبلاگ در مورد اخبار انواع صنایع، سایت ها و بنگاه های ایران. انواع اخبار پزشکی، مادر و فرزند، فروشگاه ها، صنایع فلزی، تولیدات کشور و حوزه های مرتبط.

طبقه بندی موضوعی

۱ مطلب در آذر ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

شاید فاکتور در ذهن بسیاری از ما به معنای رسیدی برای تطابق قیمت با محصول خریداری شده باشد اما واقعیت این است که تمام کسب و کار ها برای موارد مالیاتی باید از فاکتور رسمی استفاده کنند. در این مقاله به بررسی انواع فاکتور فروش و دلایل استفاده از آن می پردازیم؛ با ایسنا نیوز بلاگ بیان همراه باشید.

انواع فاکتور از نظر کاربرد

فاکتور رسمی

فاکتور رسمی

اصطلاح فاکتور رسمی در اصل اشاره به مهم ترین فاکتوری دارد که برای ثبت تمام معاملات تجاری هر کسب و کاری و ارائه آن به سازمان مالیاتی کشور استفاده می شود. فرمت استاندارد فاکتور رسمی به صورت ارائه مشخصات کامل و شماره اقتصادی فروشنده، خریدار، لیست کامل محصولات به همراه تخفیف و مالیات ارزش افزوده و در انتها مهر و امضای طرفین به همراه شماره گذاری ملخی قرمز رنگ است.

فاکتور غیر رسمی

در زبان قانونی چیزی به اسم فاکتور غیر رسمی وجود ندارد و اغلب فاکتور هایی که برای رسید به مشتری یا پیگیری کالا ارائه می شود، فاکتور غیر رسمی نامیده می شود. به عنوان مثال طلافروشی ها از نوعی فاکتور برای ارائه به مشتریان استفاده می کنند که نشان دهنده خرید کالا، عیار طلا، قیمت و مشخصات فروشگاه خریداری شده باشد. به همین منوال عینک فروشی ها نیز از نوعی رسید برای پردخت استفاده می کنند تا مشتریان با راحتی بیشتر در دفعات بعدی برای دریافت عینک طبی مراجعه کنند.

انواع فاکتور از نظر جنس چاپ

فاکتور تحریر

  • فاکتور کاربن لس

جنس کاربن لس اشاره به نوعی از کاغذ دارد که در زیر لایه آن از رنگدانه هایی استفاده شده که به فشار حساس هستند و اگر روی برگه بالایی چیزی نگارش شود، رد نوشته در کاغذ زیرین بصورت خودکار کپی می شود و نیازی به کاغذ کاربن ندارد. این نوع از فاکتور به همین دلیل از محبوبیت بالایی برخوردار است.

  • فاکتور تحریر

جنس کاغذ تحریر به صورت عادی است و برای انواع فاکتور می توان از آن استفاده کرد. فاکتور تحریر برای کپی نوشته در صفحات زیرین نیاز به برگه کاربن دارد. از این نوع فاکتور بیشتر برای درج نام کالا و قیمت توسط بازاریابان حضوری در فروشگاه ها استفاده می شود.

  • فاکتور قبضی

فاکتور قبضی یا یک سوم کاغذ A4 نیز نوعی از فاکتور است که بخصوص برای ارائه رسید دریافت کالا به مشتریان کاربرد های فراوانی دارد.

چرا هر کسب و کاری به فاکتور فروش نیاز دارد؟

  • الزام قانونی کشور و مالیات

دریافت مالیات از کسب و کار ها برای هر کشوری منافع عمومی دارد و بر اساس قانون هر کشور، نحوه محاسبه و دریافت آن متفاوت است. مودیان مالیاتی میبایست در پایان هر سال مالی، لیست فاکتور های رسمی خود را به سازمان دارایی کشور ارائه دهند تا مالیات بر درآمد و ارزش افزوده آن ها محاسبه و دریافت شود.

  • تعهد قانونی برای کسب و کار و مشتریان

چاپ و ارائه فاکتور رسمی برای هر کسب و کاری به کسب و کار های دیگر و مشتریان الزامی است و عدم ارائه آن منجر به صدور جریمه های سنگین از طرف مراجع قانونی و قضایی کشور می شود. ارائه این فاکتور با مهر و امضای طرفین باعث ایجاد تعهد قانونی به هم می شود به طوری که نه فروشنده حق پیدا می کند تا محصولی غیر آن چه مشتری دیده و ثبت شده به او بدهد و مشتری نیز در پرداخت نمی تواند تعلل کند. فاکتور دارای مهر و امضا قابل ارائه به مراجع قانونی برای پیگیری و مطالبه حق است.

  • ارائه فاکتور، مشتریان را راضی نگه می دارد.

ارائه فاکتور فروش (حتی غیر رسمی) به مشتریان حس اعتماد و رضایت بیشتری از خرید می دهد. علاوه بر این ارائه فاکتور به مشتریان به صورت دقیق (ذکر تاریخ، قیمت، نحوه پرداخت، تخفیف، اقلام و ...) باعث می شود آن ها در پرداخت اقساط خود به شما اشتباه نکنند.

ارائه فاکتور کسب و کار شما را نزد مشتری، حرفه ای جلوه می کند. (منبع از سایت شرق)

  • محمد احمدی