وبلاگ خبری ایسنا | به روز ترین اخبار ایران و جهان

اخبار به روز و مفید | بهترین وبلاگ خبری

وبلاگ خبری ایسنا | به روز ترین اخبار ایران و جهان

اخبار به روز و مفید | بهترین وبلاگ خبری

ایسنا نیوز، بهترین وبلاگ در مورد اخبار انواع صنایع، سایت ها و بنگاه های ایران. انواع اخبار پزشکی، مادر و فرزند، فروشگاه ها، صنایع فلزی، تولیدات کشور و حوزه های مرتبط.

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

خواص خرما

از جمله میوه‌های هسته دار و بسیار محبوب، می‌توان‌ به خرما اشاره کرد. دانه خرما توسط گوشت بیرونی در برگرفته شده‌ است. از سال‌های بسیار دور تا کنون برای درمان بیماری‌های بسیاری از خرما استفاده می‌کنند. در طب سنتی نیز، خرما خواص زیادی دارد و این خواص برای اولین بار در منطقه بین ‌النهرین که در حال حاضر مناطقی از خاورمیانه و شمال آفریقا را در بر می‌گیرد، دیده شد.

در حال حاضر کشور مصر از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خرما در دنیا به‌شمار می‌رود و پس از آن، کشورهای دیگری در خاورمیانه هم خرما تولید می‌کنند. با توجه به جدول ارزش غذایی خرما و خواص این میوه برای سلامت انسان، کارشناسان معتقدند که خرما همچون یک وعده غذایی کامل عمل می‌کند. با این اوصاف اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در این رابطه به‌دست آورید، ادامه این مطلب را دنبال کنید.

خواص خرما

خرما یا به عبارت دیگر رطب، میوه‌ای گوشتی است که به شکل خوشه‌ای رشد می‌کند و خواص بسیار زیادی دارد. پوسته‌ای نازک، گوشته‌ای شیرین و خوش‌طعم از ویژگی‌های ظاهری خرما هستند.

در نیمکره شمالی و کشورهایی مانند پاکستان، عربستان، ایران، عراق و دیگر کشورهای نزدیک به خلیج همیشگی فارس، همچنین کشورهای شمال آفریقا، ایالات متحده و در کل برخی کشورهای موجود در نیمکره جنوبی خرما کشت می‌شود.

از دوران باستان تاکنون خرما همواره در رژیم‌های غذایی انسان وجود داشته و به ‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین میوه‌های کشت شده در دنیا شناخته می‌شود که تمام قسمت‌های گوشته آن حاوی مواد غذایی بسیار مغذی است و به تقویت بدن کمک می‌کند.

جدول ارزش غذایی خرما

ارزش غذایی خرما

بهتر است قبل از پرداختن به خواص خرما درمورد ارزش غذایی این میوه توضیحاتی ارائه دهیم. در گوشته خرما همانطور که اشاره شد انواع مختلفی از مواد مغذی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها برای تامین نیازهای خاصی در بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند. مواد مغذی موجود در گوشته خرما شامل موارد زیر هستند:

  • ۲۳ عدد کالری
  • ۶ گرم کربوهیدرات
  • ۰ درصد چربی
  • ۰.۲ گرم پروتئین
  • ۵ گرم قند
  • ۰.۶ گرم فیبر
  • ۵۳ میلی‌گرم پتاسیم
  • ۳.۴ میلی‌گرم منیزیم
  • ۰.۱ میلی‌گرم آهن
  • ۰.۲ میلی‌گرم سدیم

مواد معدنی دیگری همچون ویتامین K، پیریدوکسین، فولات، روی، تیامین، نیاسین، مس و پانتوتنیک‌اسید در این میوه به چشم می‌خورد. با توجه به موارد نامبرده می‌توان گفت که خرما از سالم‌ترین میوه‌ها است که وجود آن در برنامه غذایی کاملا ضروری به نظر می‌رسد.

خواص خرما برای سرماخوردگی

در درمان بیماری‌های فصلی مانند سرماخوردگی، خرما تاثیرات بسیار زیادی دارد. این میوه خوش‌طعم با خواص زیر به‌عنوان یکی از بهترین موادغذایی در دنیا برای درمان سرماخوردگی شناخته شده است.

  • انرژی بدن را بهبود می‌بخشد.
  • سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.
  • دردهایی مانند گلودرد را کاهش می‌دهد.
  • به کاهش علائم بیماری کمک می‌کند.
  • دردهایی که از سرماخوردگی نشات می‌گیرند را تسکین می‌دهد.
  • توانایی‌هایی بدن در مقابل عفونت‌های ویروسی را افزایش می‌دهد.
  • به بهبود عملکرد عضلات و همچنین تعادل مایعات در بدن کمک می‌کند.

خواص خرما در فصل سرما

از مهم‌ترین خواص خرما برای فصل سرما همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، درمان سرماخوردگی است. خرما منبعی از آنتی‌اکسیدان‌ها، فیبر و ویتامین‌های گروه B بوده و یکی از هوشمندانه‌ترین انتخاب‌ها برای مقابله با سرما خوردگی و تقویت سیستم ایمنی بدن به ‌شمار می‌رود. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مواد مغذی موجود در خرما باعث هضم بهتر غذا و بهبود گردش خون در بدن می‌شود، سیستم‌ایمنی بدن را هم در مقابل عفونت قوی می‌کند.

منیزیم و پتاسیم موجود در خرما منجر به حفظ تعادل مایعات در بدن انسان می‌شوند و بر روی بهبود عملکرد عضلات شما هم تاثیرات زیادی می‌گذارند. می‌توانید از خرما به‌عنوان یک میان‌ وعده کاملا ایده‌آل برای فصول سرد خود استفاده کنید تا انرژی بدن شما در طول روز تامین شود.

خواص خرما برای زنان

خرما سرشار از ویتامین‌های مورد نیاز بدن برای تقویت پوست، مو و همچنین ناخن است و این مسئله یکی از مهم‌ترین خواص خرما برای زنان به‌شمار می‌رود. ویتامین‌هایی مانند ویتامین A، C، D و E که از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای سلامت پوست و جلوگیری از پیری زودرس هستند در خرما وجود دارد. تقویت و سلامت مو یا ناخن ها هم در اثر استفاده از خرما کاملا تضمین می‌شود.

فیبر بالای موجود در خرما نیز می‌تواند برای کنترل وزن و همچنین بهبود سلامت دستگاه گوارش انسان مفید واقع شود. از دیگر خواص خرما برای خانم‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کمک به رفع خستگی: خرما حاوی مقدار قابل توجهی قند طبیعی بوده و این قند منبع خوبی برای تامین‌ انرژی بدن و همچنین رفع خستگی است.
  2. بهبود سلامت و عملکرد مغز: ویتامین B6 موجود در خرما به بهبود سیستم‌عصبی و همچنین سلامت مغز شما کمک می‌کند.
  3. کمک به تنظیم هورمون‌ها: فسفرهایی که در خرما وجود دارند باعث تنظیم‌ هورمون‌ها در بدن فرد می‌شوند.
  4. کاهش دردهای مربوط به پریود: فیبر موجود در خرما موجب تسکین دردهای دوره پریودی می‌شود.
  5. بهبود سلامت اعصاب: خرما حاوی مقدار قابل توجهی منیزیم است، این ماده می‌تواند برای کاهش استرس و همچنین تقویت سلامت اعصاب شما مفید واقع شود.
  6. کاهش خطرات مربوط به اختلال در خواب: تریپتوفان موجود در خرما خطرهای مربوط به اختلال خواب در فرد را درمان می‌کند.

خواص خرما برای انواع بیماری ها

خواص خرما برای زنان

بهتر است بدانید خرما توسط طب سنتی برای درمان بیماری‌ها و پیشگیری از ابتلا به‌ آن‌ها معرفی می‌شود. شما با گنجاندن خرما در برنامه‌غذایی خود می‌توانید تا حد زیادی از نیاز به داروهای شیمیایی جلوگیری نمایید. با خوردن خرما بدون نیاز به داروهای شیمیایی شما می‌توانید خود را از بیماری‌های زیر مصون بدارید.

بهبود سلامت استخوان ها

خرما برای درد مفاصل بسیار مفید است. از شایع‌ترین بیماری‌های موجود در جامعه می‌توان به پوکی استخوان اشاره کرد. این بیماری معمولا به‌ علت عدم برخورداری از یک رژیم تغذیه‌ای مناسب به‌وجود می‌آید که خوشبختانه وجود خرما در برنامه‌غذایی تا حد زیادی می‌تواند از ابتلا به این بیماری جلوگیری نماید.

مس، منگنز، منیزیم و سلنیم موجود در خرما به بهبود استخوان‌های شما کمک می‌کند و باعث می‌شود که استخوان‌هایتان سلامت خود را از دست ندهند. جلوگیری از نرمی‌ استخوان‌ها، پوکی استخوان و حفظ سلامت استخوان‌ها از جمله تاثیرات خرما روی مفاصل شما می باشد.

جلوگیری از بواسیر و یبوست

زمانی که دستگاه گوارش شما به سختی کار کند و روده‌های کوچک و بزرگ شما تحت فشار باشند، امکان ابتلا به یبوست وجود دارد. عدم توجه به یبوست به مرور زمان موجب بیماری‌های سخت‌تری مانند بواسیر می‌شود. با این حال خوردن خرما به دلیل داشتن فیبر زیاد می‌تواند از ابتلا به یبوست و بواسیر در افراد جلوگیری نماید.

بهبود کم خونی

از جمله بیماری‌هایی که امروزه بسیار به آن پرداخته می‌شود، می‌توان به کم خونی اشاره کرد. کم‌ خونی منجر به مشکلات متعددی در بدن انسان می شود؛ از همین ‌رو بهتر است که برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری و یا کمک به درمان آن از مواد غذایی حاوی آهن استفاده کرد. خرما هم به‌عنوان یک منبع غنی آهن می‌تواند در زمره بهترین مواد غذایی برای درمان و بهبود کم‌ خونی باشد.

کنترل دیابت

فیبر از جمله موادی است که برای جذب آهسته کربوهیدرات‌ها در بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد و خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد. با توجه به اینکه خرما حاوی مقدار قابل توجهی فیبر و پروتئین است، کارشناسان تغذیه امیدوارند که خرما به جذب آهسته کربوهیدرا‌ت‌ها و کنترل قند خون کمک نماید.

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم که اطلاعاتی کامل و جامع در مورد فواید خرما برای سلامت بدن در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. همانطور که دریافتید خرما منبعی سرشار از مواد غذایی است که می‌تواند به بهبود سلامت فرد کمک کرده و به عنوان یک وعده غذایی کامل مصرف شود. طب سنتی روی استفاده از خرما برای درمان بسیاری از بیمار‌ی‌ها از دوره باستان تا کنون تاکید دارد.

  • ۰۲/۱۰/۱۰
  • محمد احمدی

خرما

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی